גבריאל תורן יועץ אישי בתחום הבנייה

דברים חשובים לדעת על ההכנות לפני ביצוע טיח

הכנות לפני ביצוע טיח לבית

קבלו עכשיו הצעת מחיר מעולה!

בנייה או שיפוץ של בית היא עניין מתגמל ומספק מאוד באופן אישי, אבל הוא גם מורכב ולא פשוט. ככל שמתקדמים, והבית נראה כבר כמעט גמור ושלם, נראה שאפשר לעגל פינות, לקצר תהליכים ולזרז פעולות. בפועל, השלבים האחרונים חשובים לא פחות, כדי שבסופו של דבר תקבלו את המבנה האסתטי והבטיחותי שדמיינתם לעצמכם – הרי עבדתם מאוד קשה לקראתו, ושילמתם עליו לא מעט.

ביצוע טיח לא יוצא דופן במובן הזה. אתם שמחים בוודאי שהגעתם לשלב כל כך מתקדם ואתם רגע לפני הגמר. אבל כדאי לחכות רגע. המטרה של הטיח היא להעניק לקיר את הגימור הסופי שלו ולחזק את המבנה לאחר שבניתם את השלד. לכאורה, כל מה שצריך לעשות הוא למרוח אותו על הקיר. בפועל, יש הרבה מאוד נתונים שצריך לקחת בחשבון, ופעולות אותן צריך לבצע עוד בשלב ההתחלתי. כל תיקון, כל שינוי וכל סטייה יכולה להוביל לבזבוז זמן, עלויות גבוהות יותר ממה שציפיתם, ואפילו פגיעה משמעותית במבנה. 

כאן ריכזנו עבורכם את כל מה שחשוב לדעת כשמכינים את המבנה לפני ביצוע טיח. איזה שלבים כדאי לבצע בעצמכם, ואיזה שלבים יבוצעו על ידי טייח מקצועי? לאיזה אנשי מקצוע נוספים יש לפנות? איך לבחור בין סוגי הטיח? כל זה ועוד בהמשך.

קצת רקע - מהו טיח, ולמה בכלל צריך אותו?

לא תוכלו לבחור את סוג הטיח הרצוי, או העבודה הנדרשת, אם לא תכירו את הבסיס – התפקיד של הטיח וסוגי הטיח השונים.

הטיח הוא חומר המכסה באופן חיצוני בטון או בלוקים, שמהווים את בסיס המבנה. ניתן למצוא אותו לא רק בקירות, חיצוניים או פנימיים, אלא גם במשקופים ותקרות. הטיח הוא אחד מהחומרים המרכזיים שמשמשים לצורך עבודות הגמר בעת בנייה.

מדובר בחומר רב שימושי. לטיח שלוש מטרות: ראשית, איטום מפני חדירה של אוויר, ולעתים גם נוזלים מסוימים. זאת בנוסף לאיטום בפני אלמנטים נוספים, כמו אבק וחרקים. שנית, הטיח כולא מולקולות של אוויר, ובכך מבודד מפני טמפרטורה ורעש. שלישית, הטיח מקשר בין החלק החיצוני של הקיר, בין אם מדובר בבלוקים, בטון או בנייה קלה, לבין השכבה של הצבע שעתידה לכסות אותה. באמצעות שכבת הטיח, סותמים חריצים בקיר, מיישרים בליטות ובכך מספקים משטח שהוא ישר, וזה חשוב לא רק מבחינה אסתטית אלא גם מבחינה פונקציונלית. רק אז, אפשר למרוח על המשטח שכבות צבע.

ביצוע הטיח מגיע לאחר שמסיימים עם העבודות על השלד. כדי שצריכת הטיח תהיה קטנה, על השלד להיות מפולס וישר.

ממה בנוי הטיח המודרני?

הטיח עבר שינויים רבים במשך השנים, מאז גילויו במצרים העתיקה. הטיח המודרני הוא תרכובת שמכילה מלט, סיד או גבס, ואגרגט דק, כמו חול מכונה או חול ים. מחשבים מינונים מדויקים, מערבבים עם מים, ומקבלים עיסה, שנשמרת לחה וגמישה כל עוד עובדים איתה. לאחר שמורחים אותה על הקיר, נותנים לה להתייבש במשך מספר ימים.

איזה סוגי טיח מרכזיים קיימים?

נהוג לחלק את הטיח לשני סוגים: טיח חוץ וטיח פנים. טיח חוץ עשוי לעתים קרובות מצמנט פורטלנד, כיוון שהוא לא מאבד מהחוזק המבני שלו כשהוא נפגש עם מים. את הטיח מורחים על החלק החיצוני של המבנה. הוא שומר על בידוד תרמי ואקוסטי, ומספק הגנה מפני פגעי מזק האוויר.

טיח פנים אמור לבודד ולאטום את חלל הפנים של המבנה. בנוסף, הוא מהווה שכבת קישור לשכבת הצבע, ומעניק מראה אחיד, מיושר וחלק לקירות הפנים.

בתוך כל אחד מהסוגים הכלליים האלה, יש עוד סוגים של טיח, בעלי הרכבים שונים, ודרכים שונות לעבוד איתם. עיברו על התכונות והמאפיינים שלהם, והכירו אותם לעומק, לפני שתעברו לשלב הבא: לבחור את הסוג והרכב הטיח הרצוי.

איך בוחרים את סוג והרכב הטיח הרצוי?

לאחר שעברתם על סוגי הטיח, תוכלו לבחור את הסוג המתאים לכם, מבחינה עיצובית ואסתטית, וגם מבחינת הדרישות הפיזיות הנובעות מתנאי המבנה, למשל, החומרים ממנו הוא עשוי ותנאי מזג האוויר.

חשוב להבהיר כי מדובר בהחלטה מקצועית, שאין לקחת לבד, על דעת עצמכם. מי שמחליטים בנושא, לצידכם, הם מהנדס הבניין, ביחד עם האדריכל, מפקח הבנייה וקבלן הטיח. כל אלה לוקחים בחשבון את ההעדפות שלכם. האם אתם מעוניינים יותר בבידור תרמי או אקוסטי, למשל? זאת לצד שיקולים אחרים, אובייקטיביים יותר, כמו סוג ועובי הקירות, סוג הבנייה, אופי תנאי מזג האוויר, התכנון בנוגע לסוג הגמר לקירות בחוץ, וכו'.

איך דואגים מראש שהטיח יהיה מושלם?

חשוב שההרכב של הטיח ואופן היישום שלו יעמוד בתקן הישראלי 1920, הקובע את התנאים הבסיסיים ביותר של טיח איכותי.

התנאי הראשון הוא יישום (מריחת) הטיח כחלק מעבודות הגמר 28 יום לאחר סיום בניית השלד במבנה, ולעתים מסיום יציקת הבטון. למה לחכות כמעט חודש? כדי למנוע סדקים בטיח, שעלול להוביל לכך ששטחים רבים של הטיח ינותקו מהתשתית, ויחדרו מים לתוך המבנה.

שנית, לאחר שבחרתם את הטיח המתאים לכם, שימו לב לתהליך העבודה אתו. חלק מסוגי הטיח צריך להכין מראש ולהביא אותם מוכנים לאתר העבודה. חלק אחר מייצרים בזמן העבודה באתר עצמו.

שלישית, הרכב הטיח צריך להכיל 5% חומרים סינטטיים מסך החומר, ולהיות בעל מרקם אחיד והומוגני. צריך לשים לב שכאשר מרכיבים טיח, כל התוספים משתלבים אלה באלה, ולא סותרים או מנטרלים זה את זה.  

רביעית, הטיח צריך להיות בעובי שנע בין 8-5 מ"מ. כל הקיר מכוסה בשתי שכבות. בטיח פנים, מוסיפים גם שליכט. צריך לקחת את זה בחשבון כאשר מכינים את הכמות הדרושה מראש.

לבסוף, כדאי לבחור איש מקצוע מנוסה, שיודע מה הוא עושה. איש המקצוע יוכל לבחור את הטיח הנכון בשבילכם ולמבנה שלכם, ידע לבצע את הטיח בהתאם לאיכויותיו ובהתאם לסביבה, לאורך כל התהליך עד סופו, וישמור על מבנה אסתטי ומענה פונקציונלי, הרבה שנים לאחר מכן. 

שימו לב למזג האוויר

ימים חמים במיוחד לא טובים לביצוע טיח, כיוון שהם יכולים לזרז את הייבוש שלו, ולגרום להופעה של סדקים. בכל מקרה, כדי למנוע מצב כזה, יום לפני ביצוע העבודה, הרטיבו את הקירות כך שיהיו לחים בזמן ביצוע הטיח. שימו לב, גם ימים גשומים לא טובים לטיח.

ערכו סריקה מעמיקה בבית

בחרתם את הטיח, מזג האוויר מתאים, אתם כבר מוכנים לעבודה ויודעים מה התהליך. אז מה עכשיו?

הדבר הראשון, והקריטי ביותר, אותו צריך לעשות לפני שמורחים את הטיח, הוא לבדוק בקפדנות כל המשטחים הרלוונטיים לעבודה. מצאתם חורים, בליטות או שקעים, שהופיעו לאחר שהבטון התייבש? תקנו אותם מיד. את השקעים אפשר למלא באמצעות אקריל, שיחזק את האחידות ואת העמידות של המשטח.

הכינו ומגנו את התשתיות בבית

לאחר תיקוני הבנייה ההכרחיים, או במקביל אליהם, יש לעבור בבית ולבדוק שכל התשתיות במקומן, תקינות, מוכנות ומוגנות לקראת העבודה. מדובר על תשתיות חשמל, אינסטלציה, גז ומיזוג. מה שעדיין לא מוכן, תכינו עכשיו. אל תהססו להזמין אנשי מקצוע רלוונטיים שייתנו סיוע ויעוץ בנושא, יתקינו את מה שצריך, ובמידת הצורך יבצעו את התיקונים הנדרשים. לא רק חשמלאי ואינסטלטור, אלא גם טכנאי גז ומיזוג, ועוד, בהתאם למה שעולה ומה שנדרש.

למה חשוב לעשות את זה עכשיו ולא לקפוץ ישר לביצוע הטיח? הסיבה היא, שלאחר מריחת הטיח, כל שינוי, תיקון או הוספה, יכולים לגרום לנזק לטיח, שיצריך תיקון שלו. חבל על הזמן ועל הכסף שלכם.

קיבוע סרגלי טיח ומייקים

מומלץ לקבע על התשתית מייקים, שהם פסים, פרופילים או סרגלי טיח מאלומיניום. המייקים משמשים לגלוון והיישור של הקירות בהתאם לעובי הטיח הנדרש. חשוב שיהיו תקניים כדי למנוע מצב בו מערכת הטיח תתנפח, וכדי למנוע קורוזיה. יש לעגן אותם באמצעות מלט מהיר ייבוש, שיתקשה תוך מספר דקות, ויאפשר לעבוד בצורה מהירה ובטוחה בלי להתעכב יותר מדי.

כאמור, כך גם ניתן לקבוע מה יהיה עובי הטיח הסופי, לחשב ולתחום את המחיר שאתם עתידים לשלם. אתם יוצרים בעצם מצב בו יש טיח ישר מפולס בעובי מקסימלי של 30 מ"מ, כמו שנדרש על ידי התקן, בלי שהקבלן יכול לסטות מעבר לכך כלל.

התקנת הדלתות

התקינו את הדלתות כבר בשלב הזה. כמו במקרה של תשתיות, גם במקרה הזה אם תצטרכו תיקון, זה עלול לגרור נזק כבד לזמן ולכסף שלכם. אם מדובר בדלתות פנים, שימו לב שהדלת נפתחת לכיוון הרצוי, וכי המשקופים העיוורים מהודקים במקומם, בהתאם למקום שבו עתיד להיות משקוף הדלת.

בדלתות חוץ, צריך לבדוק בנוסף שהדלת לא מאפשרת למים או לכלוך לחדור פנימה, וכי היא אטומה היטב, כך שלא תיווצר חלודה במנגנון הנעילה ובצירי הדלת. שימו לב שהזמינות של אנשי המקצוע במקרה הזה היא שבוע.

התקנת המשקופים העיוורים

דיברנו על המשקופים העיוורים בדלתות, אבל לא רק בהם יש משקופים כאלה. הזמינו איש מקצוע על מנת שייקח מידות ויכין את המשקופים העיוורים על החלונות והוויטרינות. פנו כמה שיותר מוקדם. זה לוקח כשבוע – שבועיים.

"מגנו" את הבית מפני לכלוך וקלקול

עבודת הטיח גוררת איתה לכלוך רב. בנוסף, ביצוע העבודה מצריך שימוש בכלים ואמצעים כבדים ומגושמים, כמו מריצות ופיגומים, ובעובדים חיצוניים, שעלולים לפגוע בסביבתם. לכן כדאי להרחיק כל מה שניתן מאזור העבודה. אם לא יכולים, צריך לכסות את כל מה שנשאר, בנייר דבק או בניילון. את הצנרת כדאי לבטן, כדי שלא יעלו עליה בטעות וישברו אותה.

אתם לא חייבים לעשות זאת בעצמכם כמובן. בשביל זה קיימים אנשי מקצוע, שזה חלק מהעבודה שלהם. סכמו זאת איתם לפני כן.

הזמינו את הריצוף

קחו בחשבון שבחירת ריצוף לוקחת הרבה זמן. וגם לאחר שכבר בחרתם והזמנתם, לוקח חודשיים עד שהוא מגיע אליכם. לכן, כדאי מאוד לבחור ולהזמין את הריצוף כמה שיותר מוקדם, עוד בשלב ההכנות. אחרת עלול להיווצר מצב שסיימתם עם הטיח, הכול כבר מוכן, ואין לכם אריחים.

צלמו את כל חלקי בבית

לפני תחילת העבודות, עיברו בבית וצלמו את התשתיות שתיקנתם ועבדתם עליהם. דאגתם לכך שהכול יהיה תקין. נהדר. עכשיו גם יש לכם תיעוד. שימרו את התמונות במקום בטוח, כמו ענן. במקרה ויש טעות בביצוע הטיח, למשל, כיסוי אחד השקעים, תוכלו לשלוף ולהראות. אם יש נזק חמור יותר, התיעוד חשוב וקריטי הרבה יותר, ויכול למנוע הרבה כאבי ראש בהמשך בהתנהלות מול הטייח. אל תתעצלו, זה לוקח בסך הכול כמה דקות.  

ניקוי הפסולת

טיח הוא מלכלך, כבר אמרנו, ולכן כדאי לסכם עם הטייח שינקה את הבית בסוף כל יום עבודה. אם ימתין לסוף, יהיה עליו להשתמש בציוד כבד, כמו קונגו, שעלול להזיק לתשתיות של הבית. כדאי להקפיד במיוחד על הניקיון של החלק העליון של החלונות.

כמו כן, לאחר סיום העבודה, סכמו עם הטייח שיפנה את הפסולת לאתר מורשה. ניתן גם לתאם מכולה שתשמש לפינוי של הפסולת שנותרה.

הגיע הזמן להתחיל

עכשיו, אחרי שהכול מוכן, ואתם יודעים כל מה שצריך לדעת, הגיע הזמן להתחיל. שימו לב, התאזרו בסבלנות, התקדמו לאט, פנו לאנשי המקצוע הנכונים, הסבירו להם מה אתם צריכים ורוצים, התייעצו איתם, הקשיבו להם, ושילחו אותם לעבוד. בסופו של דבר זה ישתלם עבורכם ועבור הבית שלכם. עוד קצת ואתם שם. בהצלחה.

מדריכים לבחירת בעלי מקצוע

שלב התכנון

עורך דין מקרקעין

עורך דין מקרקעין

עורך דין מקרקעין מטפל בכל הצד המשפטי של עסקאות נדל"ן - מכירה...
תכנון זמין בית פרטי

תכנון זמין בית פרטי

תכנון זמין בית פרטי הוא אחד מהשלבים המרגשים בחייה של משפחה בישראל,...
תיק מידע להיתר בניה

תיק מידע להיתר בניה

כדי להתחיל לבנות את בית החלומות שלכם (או כל פרויקט בניה אחר)...
זכויות בנייה בית פרטי

זכויות בנייה בית פרטי

אם אתם מתכננים לבנות על מגרש פרטי שרכשתם לאחרונה, או שקיבלתם...
התקן עומר או התקן ברק

התקן עומר או התקן ברק?

התקנת מזגן לממ"ד נחשבת חיונית לשמירה על שהייה נוחה בחדר במקרה...
תכנון ובניה בריכות פרטיות

יועץ בטיחות לבריכה בבית פרטי

יועץ בטיחות הוא הגדרה רחבה למגוון רחב של תפקידי ייעוץ בטיחות....

שלב השלד ותשתיות

יועץ אינסטלציה

יועץ אינסטלציה

יועץ אינסטלציה אחראי על קבלת החלטות בעלות חשיבות עליונה בכל מה...
תיקון 101 לחוק התכנון והבניה

תיקון 101 לחוק התכנון והבניה

חוק התכנון והבניה שנחקק בישראל בשנת 1965 מיועד להסדיר את פעולתם...
פינות טיח לקירות הבית

פינות טיח בבית פרטי

פינות טיח בבית פרטי הן פרופילים ממתכת, אותם מתקינים בפינות הקיר...
קבלן שלד לבית פרטי

קבלן שלד לבית פרטי

קבלן שלד לבית פרטי הוא אחד הגורמים החשובים והמרכזיים ביותר בתהליך...
יועץ קונסטרוקציה להיתר בניה

יועץ קונסטרוקציה להיתר בנייה

היתר בנייה הוא הליך מורכב הדורש אישורים ממספר רשויות. אחד האישורים...
משקל מרחבי

משקל מרחבי

משקל סגולי ומשקל מרחבי הם שני מושגים חמקמקים ובעייתיים, שקצת...

שלב הגמרים

יועץ אקוסטיקה

יועץ אקוסטיקה

הועדה המקומית לתכנון ובניה עשויה לבקש מכם להגיש נספח אקוסטי,...
ביטוח בנייה פרטית כיסויים חשובים

ביטוח בנה ביתך

ביטוח בנה ביתך מיועד לשמור עליכם מפני כל צרה שלא תהיה בזמן שאתם...
ניקיון מקצועי בסיום הבנייה

ניקיון בית לאחר בניה

אחרי כל הבלאגן, בעלי המקצוע שיצאו ונכנסו, התקינו והובילו, הרכיבו...
גנבים ראו הוזהרתם

גנבים ראו הוזהרתם

המדריך למיגון הבית גנבים, ראו הוזהרתם! אפשר למנוע פריצה לבית...
בריקים ואבני סיליקט

בריקים ואבני סיליקט

מה הם בריקים ואבני סיליקט? אז הנה, גם אתם הגעתם לטרנד החזק של...
קבלן גמרים

קבלן גמרים

קבלן גמרים מקצועי אחראי לכל הגימורים בבית שלכם, טיח, ריצוף צבע...

שלב עיצוב הבית

פנל שקוע

פנל שקוע

אם אתם אנשים שאוהבים עיצוב "נקי", עם קווים אחידים וישרים, פנלים...
איך בוחרים מעצבת פנים

מעצבת פנים

רוצים לעצב את בית החלומות שלכם? חושבים להתחיל תהליך בניית בית...
בית חכם

בית חכם

כיום בעידן המודרני אנחנו רגילים לאוטומציה, תפעול מיידי ובית שעובד...
מה חשוב שתדעו לפני שקונים דלתות פנים לבית

מה חייבים לדעת על פרזולים ומנעולים לדלתות פנים

קרה לכם פעם שבאתם לחנות שמוכרת מנעול לדלת פנים ופרזול והרגשתם...
מה חשוב שתדעו לפני שקונים דלתות פנים לבית

דלתות פנים חומרים

אנחנו עומדים לפני רכישת דלתות פנים וכל נציגי המכירות מפציצים...
עיצוב ותכנון מטבחים

תכנון מטבח - 115 טיפים מעולים לעיצוב ותכנון מטבח מושלם!

במאמר זה ניתן לכם תקציר על עיצוב ותכנון מטבח. מילים רבות ותוכניות...
Scroll to Top
× שיחה עם נציג Available on SundayMondayTuesdayWednesdayThursdayFridaySaturday